Jak být organizovaný?

Před časem jsem se rozhodl, že chci začít žít nějak spořádaně, a neustále nezapomínat na důležité úkoly, věci nebo i na narozeniny svých přátel. Pravda je taková, že v tomto případě se stále spoléhám na to, že mi narozeniny mých nejbližších i těch těch nejvzdálenějších oznámí sám Facebook, ale naneštěstí mi neoznámí tento speciální den u někoho, kdo má v nastavení soukromí zvolené datum svého narození jako soukromé, nebo u těch kteří profil na této sociální síti vůbec nemají.

Začalo mě štvát, že neustále na všechno zapomínám a nedokáži si zapamatovat důležité dny, své povinnosti či dokonce položky v mém nákupním seznamu, který jsem dosud nosil pouze v hlavě. V obchodě jsem stejně na většinu potravin zapomněl a když jsem přišel domů, chybělo mi jídlo, které jsem potřeboval nejvíce zrovna ve chvíli, kdy jsem kuchtil.

Abych začal žít spořádaně a organizovaně, hledal jsem na internetu jak na to. Nevěděl jsem, jak začít, nebo jaká pravidla dodržovat. Kromě tipů, které by však v praxi nefungovaly, nebo nicneříkající rady jsem našel pár pravidel, jejichž dodržování mi slibovalo pozitivní výsledky, a tak jsem se rozhodl je dodržovat. V kostce se jedná o pět jednoduchých bodů.

  • Zapisuji si úkoly

Nejjednodušší i nejlogičtější rada. Nejsem přílišným fanouškem papírových diářů nebo zápisníků. Protože žijeme v 21. století, sázím na moderní přístup a vše si zapisuji do telefonu, který mám u sebe 24 hodin denně. Dosud jsem jako zápisník používal aplikaci MyDiary, ale protože mě v jejím používání zbrždují neustálé reklamy, hledal jsem alternativu a našel ji v Google Keep. I když mi tato aplikace nedává přílišnou svobodu v editaci textů jako MyDiary, oceňuji, že si zde mohu dělat seznam položek, jenž mohu postupně odškrtávat a rovněž lze jednotlivé poznámky barevně odlišovat.

Kromě zápisů úkolů, které musím splnit si zde zapisuji i nápady na články pro tento blog. MyDiary si nyní ponechávám jako záložní alternativu a nyní sem převážně píši osnovy pro své příspěvky. Když si nyní zapisuji všechno, co musím udělat, najednou mi vše přijde daleko snažší a na jednotlivé úkoly či položky zapomínám ojediněle.

  • Využívám kalendáře

Když jsme u aplikací, všiml jsem si, že jsem si navykl na využívání kalendáře v emailovém klientovi. Pro pracovní schůzky, meetingy nebo kamarádská setkání v práci využívám kalendář v Microsoft Outlook. Pro osobní záležitosti doma sázím na Mozilla Thunderbird, protože jsem držgrešle a odmítám platit pravidelný poplatek za využívání Microsoft Office balíku. Tím, že vše mám spárované s telefonem nyní nikdy nezapomenu na důležité události.

  • Vedu si denní rozvrh

Nikdy jsem nebyl nadšencem pro sestavování denních rozvrhů, a zarytý snahou jej dodržovat za každou cenu. Nelíbilo se mi to a stále se mi to nelíbí, ale naneštěstí musím přiznat, že i toto jsem vyzkoušel a najednou mám pocit, že toho stíhám během dne nějak více. Zároveň večer ulehám do postele s klidným pocitem, že jsem zbytečně nepromarnil den, a že měl naopak smysl. Samozřejmě je pro mě těžké dodržovat rozvrh za minutu přesně, protože každý den se objeví nějaká těžkost, která mi rozvrh částečně rozhází, ale i přesto si začínám zvykat, že mé dny nejsou jen tak zabité a ten pocit se mi líbí čím dál více.

GIF

  • Vše ukládám na své místo

Čas od času se objeví chvíle, kdy získám například nějaký předmět a bezmyšlenkovitě jej doma odhodím na náhodné místo s tím, že později jej uklidím, ale ono se to nestane. Alespoň jednou za měsíc si u sebe doma procházím všechny věci, police, skříně a hledám objekty, které do této lokace nepatří, a které naopak patří někam jinam. Zahrnuji to do své uklízecí rutiny a všímám si, že jsem daleko spořádanější. Rovněž se mi hodí, že vím kam sáhnout, když onu věc zrovna urgentně potřebuji. Nemusím ji tak všude hledat po všech čertech, což mi ohromně šetří čas. Rovněž provádím pravidelné revize v dokumentech a třídím je do svých vlastních řádně označených pořadačů.

  • Snažím se neprokrastinovat

Prokrastinace je můj největší nepřítel. Musím se přiznat, že jsem si koupil knihu o tom, jak přestat odkládat věci, ale bohužel jsem knihu někam odložil a nemohu ji nikde najít. Ano, odložil jsem knihu, která mi měla pomoct s odkládáním věcí – až tak špatné to se mnou je. Občas se objeví úkoly, které se mi moc plnit nechtějí, a tak je odkládám na neurčito až do chvíle, kdy je už nemohu odložit více, což má za následek stres. Řekl jsem si, že s tím něco musím udělat – alespoň zkusit svou prokrastinaci vzít do vlastních rukou a nějak s ní začít bojovat. Ačkoliv dělám pokroky a musím se nutit do věcí, které nechci dělat, stále jsem na začátku cesty k poražení prokrastinace a myslím si, že potrvá ještě hodně dlouho, než dojdu na konec. Na druhou stranu se alespoň snažím – a snaha se počítá.

GIF

Co děláte vy, abyste byli organizování a spořádání?

Podělte se o své tipy do komentářů.

2 thoughts on “Jak být organizovaný?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.